Kako da provedete tri dana u Oslu

Oslo

Nekoliko godina pre nego što ću prvi put posetiti Norvešku, tražila sam sajtove na kojima sam mogla da uživam u  predelima prepunim zelenila, nepreglednim šumama, i fjordovima koji su me ostavljali bez reči.

Oslo fjord

Ljubav prema njihovoj književnosti rodila se onog momenta kada sam pročitala Sofijin svet, Justejn Gordera. Nekako u isto vreme otkrila sam i norveški muzički sastav Secret Garden, kroz čiju muziku sam mogla da osetim duboku nit koja struji nordijskim bespućima.  Bila sam očarana svime što je dolazilo iz te daleke skandinavske zemlje i samo sam čekala trenutak kada ću krenuti ka zemlji vikinga.

Nepregledne šume i jezera

Letela sam njihovom low-cost kompanijom Norwegian Air. Povratna karta stajala je oko 200e. Za nepunih dva i po sata bili smo nadomak Osla. Taj prvi pogled na grad, neću nikada zaboraviti. Ali, krenimo redom.

Oslo Norwegian Air

Sećam se da sam stajala bukvalno zalepljena za staklo malog prozora dok smo sletali. Pod nama se prostirao grad kao iz neke nordijske bajke. Razbacane drvene kućice na obali, uz mnoštvo drveća i travnatih površina.

Norway Norge Lakes

Lagano je padao mrak, palile su se svetiljke, a četinarske šume zelenile su se zajedno sa mnogobrojnim jezerima na obodu grada. Bilo je očaravajuće gledati u prizore netaknute prirode.

Aerodrom Gardermoen nije preterano velik, a mene je fascinirala sama konstrukcija zgrade u kojoj dominira drvo. Uočljivo veliki broj ljudi iz afričkih zemalja tumarao je po hodnicima u pratnji mnogobrojnih članova svoje porodice. Ovde su došli da potraže spas od beznađa ratova i surovih prilika za život u svojim zemljama. Danas mnogo ljudi sa prostora bivše Jugoslavije odlazi u Norvešku u nadi da će tamo naći bolje uslove za život i rad. Koliko je teško otići tamo i snaći će pisaću u nekom narednom postu.

Kako da provedete tri dana u Oslu

U Oslu danas živi oko milion stanovnika. Glavni grad Norveške ujedno je i veoma značajna luka ovog dela Skandinavije. Nastao je u 9. veku zahvaljujući Vikinzima koji su odlučili da podignu naseobinu na obalama Oslofjorda.

U 17.veku Oslo je promenio ime u Kristijanija po danskom kralju Kristijanu IV, koji je posle velikog požara obnovio grad. Naziv Oslo vraća mu se tek 1925.godine.  Danas je ovo jedna od najskupljih destinacija sveta.

Početak obilaska

Krećemo ka centru grada koji je udaljen nekih 40-tak kilometara od aerodroma. Stižemo do ogromnog zdanja u kojoj je glavna železnička stanica Oslo Centralstasjon i odakle vozovi kreću dalje gotovo svakog minuta. U jednoj od knjižara u okviru stanice, od ljubazne prodavačice dobijamo na poklon mapu grada.

Oh, kakav divan gest dobrodošlice.

Čim se izađe sa glavne stanice pred vama se pruža veliki trg sa platoom na kome dominira spomenik tigru. Ova neobičnost toliko iznenadi sve turiste da ga je prosto nemoguće zaobići i ne napraviti par fotografija za uspomenu.

Oslo Tiger

Za proslavu 1000 godina grada, građani Osla poželeli su da dobiju na poklon tigra, po imenu koje se od 19.veka vezivao za ovaj grad. U pesmi Bjornsen Bjorsona, autor je Oslo opisao kao tigrov grad i taj naziv je ostao u narodu. Godine 2000. Oslo je dobio visoku bronzanu figuru tigra koji je postao jedan od simbola grada.

Sa trga možete krenuti u obilazak centralnih ulica i diviti se tipičnoj skandinavskoj arhitekturi.

Oslo Central Station Norway

Dan prvi : pešačka ulica Karl Johans Gate

Čim pređete ulicu ulazite u pešačku zonu ulice Karl Johans Gate. Dodatni šarm ovoj ulici dali su novogodišnji ukrasi koji su se u vidu traka nadvijali nad prolaznicima.

Oslo Karl Johans GAte

Ovde nema velikih tržnih centara, visokih zgrada koje upadaju u oči. Ulicom dominiraju radnje modnih skandinavskih brendova – Helly Hansen, H&M, Norrona. Tu su i prodavnice sa suvenirima, restorani i banke.

Oslo Karl Johans Gate

Oslo je u novembru okićen, ali nema raskošnih dekoracija, ne blješti i ne šljašti na svakom koraku.

Svedeno, elegantno kao i sam skandinavski stil.

Oslo Norway

U ulici Karl Johans Gate nalazi se i Parlament, Nacionalno pozorište, Nacionalna galerija i zgrada Univerziteta. Priznaćete da su Norvežani to baš pametno smislili. Na kratkoj udaljenosti sve kulturne znamenitosti za obići.

Oslo Karl Johans Gate Egertorget

Pri kraju ulice nalazim na interesantan spomenik mladiću koji stoji kraj svog bicikla. Ima mi tada ništa ne znači Gunnar Sønsteby. Kasnije saznajem da je Gunar bio odlikovan najvišim vojnim priznanjem Norveške za doprinos koji je dao kao član Pokreta otpora tokom drugog svetskog rata i okupacije.

Oslo Norge

Nailazim na lanac knjižara Ark i oduševljeno ulazim unutra. Čega sve tu nema. Najintersantniji su mi ukrasi za jelke , maleni irvasi  i patuljasti vilenjaci. Prepoznajem naslove dragih norveških pisaca, Justejn Gordera, Erlenda Lua, Per Petešuna. Kupujem za uspomenu Plodove zemlje njihovog nobelovca, a mog omiljenog pisca, Knut Hamsuna.

Oslo Karl Johans Gate

Laganom šetnjom već smo došli do pola ulice koja je duga oko kilometar i po. A onda kako se spuštamo u daljini na samom kraju, na brdu preko puta vide se obrisi Kraljevske Palate. Ovog puta nisam stigla da je vidim izbliza ali na spisku je za idući put.

Oslo Parlament

Mrazuljci i muzeji

Posebnu draž prazničnoj atmosferi u Oslu daje Božićni market na otvorenom, gde se uz proizvode od marcipana, prodaju razne rukotvorine, rogovi jelena, krzna, figure mrazuljaka i Deda Mraza u svim varijantama i veličinama.

Oslo

Oslo Christmas MArket

Oslo Norway

Meni je privukla pažnju zgrada Nacionalnog pozorišta kao i spomenik velikom draskom piscu, Henriku Ibzenu. Iako je stvarao u 19. veku tema koja je bila njegov lajt motiv aktuelna je i danas. Pisao je o moralnim shvatanjima modernog društva, njihovim vrlinama i manama.

Oslo National Theatre

Od Ibzenove kuće u kojoj je živeo sa svojom ženom od 1895. do 1906. godine napravljen je muzej. Muzej je otvoren 2006. godine. Kuća je u potpunosti restaurirana, tako da posetioci mogu da dožive jedan daleki svet u kome je stvarao veliki norveški dramski pisac.

Još jedan muzej koji treba posetiti je svakako muzej koji je posvećen životu i delu slikara, Edvarda Munka. U muzeju se nalazi njegova čuvena  slika Vrisak, koja spada u deset najskupljih slika sveta.

Oslo Henrik Ibzen Monument

Što se cena tiče, ma koliko da sam pripremila sebe na to da je tamo sve poprilično skupo, ipak me je šokirala činjenica da sam malu flašicu vode platila 750 dinara. Norveška je zemlja za izuzetnom visokim standardom, tako da u Oslu zaboravite na šoping. Uživajte u arhitekturi, šetnji, muzejima.

Oslo Karl Johans Gate

Dan 2: Zgrada Opere, blistava svetlost glečera

Sutradan je osvanuo sunčan dan, što je u Oslu u ovo doba godine prava retkost. Uputili smo se ka luci gde nas je čekala mermerna konstrukcija na beloj podlozi koja je dodirivala površinu vode i podsećala na glečer. Zadivljujuća je bila svetlost koja je dominirala celim prostorom.

Oslo Opera House

Zgrada Opere predstavlja nesvakidašnji spoj umetnosti i moderne arhitekture. Prava je uživancija gledati igru svetla i senki dok se penjete po prostranim kosim svodovima.

Oslo Opera

Kad stignete ne vrh, pruža se pogled ka susednim zgradama modernog dizajna ali i prema običnim kućercima koji čuvaju tajne starih vremena.

Oslo Opera House view

Ova građevina toliko je impozantna i pleni da prosto ne možete da odvojite pogled od nje. Svojom blistavom pojavom i velikim prozorima koji reflektuju svetlost impresionira svakog prolaznika i turistu.

Oslo Opera Huset

Interesatno je da je ovo jedina zgrada opere gde posetioci mogu hodati po njenom krovu. Iz tog razloga je u Barseloni 2008. osvojila je prvo mesto za najbolje arhitektonsko rešenje na svetu.

Oslo Opera House Norway

Dan 3 :  Frogner park i statue koje govore

Treće jutro u Oslu započelo je tmurnim oblacima za koje smo se nadali da će u toku dana nestati. Uputili smo se ka parku Frogner gde su nas čekale očaravajuće skulpture od kamena i bronze. Figure su toliko autentično urađene da imate utisak da će svakog časa progovoriti.

Oslo Vigeland Park

Umetnik koji je zaslužan što je ovaj park najveća atrakcija Osla je norveški vajar,  Gustav Vigeland. Njegovih 212 skulptura govore svakim svojim isklesanim delićem. Umetnik slavi ljubav, porodicu, a posebno je interesantna figura oca koji žonglira sa nekoliko deteta u isto vreme.

Vigeland Park Oslo

Najpopularnija je ona koja predstavlja dečaka koji plače. Scene koje su prikazane obuhvataju sve bitne momente u životu običnog čoveka. Na njihovim licima su izraženi bes, ljutnja, ljubav, strah, radost, čežnja. Zato nam i jesu tako bliske.

Oslo Frogner Parg Vigeland Boy

Ikea za kraj

Pošto je postalo baš hladno, morali smo da smislimo gde bismo otišli i proveli vreme u zatvorenom prostoru. Izbor je pao naravno na najveći skandinavski brend, kad je enterijer u pitanju, čuvenu Ikeu.

Oslo Ikea

Tamo smo proveli par sati, uživali u sitnicama i predivno osmišljenim prostorima. I tako sve do popodnevnih sati kada smo imali povratni let za Beograd. Tri dana u Oslu je proletelo.

Sve u svemu, ako vam se ikada ukaže prilika da posetite norvešku prestonicu, nemojte se dvoumiti. Dođite i osetite draž Skandinavije kroz njihovu arhitekturu, parkove, muzeje na otvorenom. Provozajte city bike. To je po meni najlepši način da upoznate jedan grad.

Oslo City bike

I nemojte se iznenaditi ako vam mali trolovi mahnu iza nekog ugla i požele dobrodošlicu na norveškom:

Hei! Velkommen!

Iz Osla se avionom i brzim vozom može lako stići na zapadnu obalu Norveške, u grad koji nazivaju Kapijom fjordova, Bergen.

A kako je tamo, šta sve možete videt i obići za jedan dan, čitajte u mom putopisu.